سیستم اعلام هشدار، تلفات را كم كرد
به گزارش سرگرمی كامپیوتری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به افتتاح سه پروژه برای بهبود ارتباطات جمعیت هلال احمر در مواقع بحران، اظهار داشت: فقدان سیستم اعلام اخطار یكی از اشكالات حوادث گذشته بود كه با دستیابی به این تكنولوژی و راه اندازی آن در سیل اخیر و اعلام اخطار ستاد بحران، در میزان حوادث و تلفات كاهش داشتیم.
به گزارش سرگرمی كامپیوتری به نقل از ایسنا، نشست همكاری دوجانبه جمعیت هلال احمر و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز با حضور محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات- و رئیس جمعیت هلال احمر با هدف توسعه ارتباطات و تكنولوژی های جدید در حوزه امداد، نجات و خدمات داوطلبانه و افتتاح پروژه های مشترك در سازمان امداد و نجات برگزار گردید.
محمدجواد جهرمی در این جلسه با تقدیر از خدمات جمعیت هلال احمر در سیل اخیر، با اشاره به اینكه فناوری اطلاعات در خدمت رسانی در بحران ها نقش حیاتی دارد، اظهار داشت: فقدان سیستم اعلام اخطار یكی از اشكالات حوادث گذشته بود. با دستیابی به این تكنولوژی و راه اندازی آن در سیل اخیر و اعلام اخطار ستاد بحران، در میزان حوادث و تلفات كاهش داشتیم. در حوادث سیل اخیر، به ۶۰ میلیون نفر اخطار ارسال شد. از راه این سامانه اخطار با پیامك به افراد اطلاع داده شد كه به مناطق خطر وارد نشوند و همین مكانیسم با عنایت به گستردگی و حجم سیل اخیر، سبب كاهش تلفات شد.
وی با تاكید به احتیاج به ارتباطات در زمان امدادرسانی، افزود: در سیل شهرستان پل دختر، زیرساخت های ارتباطی كه در طول ۳۰ سال قبل بوجود آمده بود، در دو تا سه ساعت به صورت كامل از بین رفت و هیچ امكان ارتباطی تا ساعت دو نیمه شب با این شهرستان وجود نداشت و این شب، شب سختی برای پل دختر بود، چونكه هیچ اطلاعی از وضعیت این شهر وجود نداشت.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینكه در زلزله كرمانشاه مشخص شد كه جمعیت هلال احمر برای امدادرسانی زیرساخت های مناسب ارتباطی ندارد، اضافه كرد: از همان زمان با همكاری هلال احمر و شركت مخابرات ایران روی شبكه ملی اطلاعات با زیرساختی امن، ۴۳۰ مركز امدادرسانی هلال احمر متصل شدند و ارتباطات پایدار بین این مراكز برقرار شد و در ۱۷ استان كشور شبكه ارتباطی هلال احمر از آنالوگ به دیجیتال ارتقا یافت.
استفاده از ستاره مربع ها برای خدمت رسانی
جهرمی با اشاره به اینكه نیازمندان به كمك در شرایط بحران باید كانال ارتباطی داشته باشند، اظهار داشت: كد خدمات دستوری ستاره مربع ها كه همواره جیب مردم را خالی می كردند، از این پس مقرر است با #۱۱۲* به مردم خدمت رسانی كنند و مردم می توانند در مواجهه با حادثه ای با شماره گیری این كد وضعیت خویش را اعلام و اپراتورها هم با شناسایی موقعیت آن فرد را به هلال احمر نشان می دهند. این سرویس با همكاری اپراتورهای تلفن همراه و اپراتورهای مجازی این خدمات را به مردم عرضه می كند.
وی ارتباطات بحران را در ساعات طلایی و اولیه مهم دانست و اضافه كرد: اقداماتی كه امروز رونمایی می شود درسی است كه از حوادث گذشته گرفته ایم. امروز شرایط ارتباطی پس از حادثه به شرایط مطلوبی رسیده است، البته هنوز نواقصی دارد كه باید به آنها پرداخته شود. امروز هلال احمر با استفاده از ظرفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات و جامعه ارتباطی كشور، خودروهایی را برای ایجاد ارتباط در مناطق حادثه دیده تجهیز كرده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان كرد: پروژه ای بین پژوهشگاه فضایی ایران و جمعیت هلال احمر تعریف شده است كه بتوانیم از خدمات بالن های ارتباطی استفاده نماییم و هم اكنون هم جهت استفاده از فناوری دكل های بادی كه می توانند با سرعت نصب شوند و بار بسیاری را هم نگهداری كنند، در حال پژوهش هستیم.
جهرمی هدف همكاری با هلال احمر را به حداقل رساندن دایر كردن ارتباطات بعد از وقوع حوادث اعلام نمود و اضافه كرد: در تلاش هستیم برای سه فصل باقیمانده سال هم سه مانور مشترك برگزار نماییم تا بتوانیم به یك پروتكل مناسب برای دایر كردن خدمات بین وزارت ارتباطات و جمعیت هلال احمر و دستگاه های دیگر برسیم و ارتباطات بحران را در حداقل زمان ممكن ایجاد نماییم. تلاش می نماییم با درس هایی كه از طبیعت گرفته ایم و با استفاده از تجربیات كشورهای مختلف، به نقطه ای برسیم كه در حوادث پیش رو شرمنده مردم نباشیم و امدادرسانی را تسریع نماییم.
سامانه ای برای تسریع امدادرسانی
وی درباره سفارش مقام معظم رهبری جهت راه اندازی سامانه ای در دولت كه امدادرسانی را تسریع كند، اظهار داشت: این مأموریت به شورای دستیاران جوان وزارت ارتباطات سپرده شده است كه تابحال با بررسی تجربیات چندین كشور و استفاده از ظرفیت دولت الكترونیكی، نسخه اولین آن در سه هفته گذشته عرضه شده كه تمام دارایی های نهادهای مختلف در نقشه های جغرافیایی پیاده سازی می شود و در زمان وقوع بحران ها می تواند به سهولت مدیریت بحران كمك نماید.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به تقسیم عادلانه امكانات در زمان بحران بعنوان یكی از مشكلاتی كه در زلزله كرمانشاه و سیل اخیر وجود داشت اشاره نمود و اضافه كرد: با استفاده از فناوری اطلاعات زیرساخت امكان توزیع عادلانه امكانات ایجاد می شود، البته این كار با برنامه ریزی از قبل و با استفاده از ظرفیت دولت الكترونیكی امكان تحقق دارد.
جهرمی در بخش دیگری از سخنان خود از جمعیت هلال احمر برای شفاف سازی ردیف های كمك های مردمی قدردانی نمود و این اقدام را برای ایجاد و تقویت اعتماد عمومی لازم دانست و ابراز امیدواری كرد كه این نظام شفافیت گسترده تر و دقیق تر و با امكان نظارت عمومی ادامه یابد.
بر اساس گزارش وزارت ارتباطات، در این جلسه پروژه های مشترك سامانه ارتباطی #۱۱۲*، شبكه رادیویی VHF، دیجیتال DMR و نورونتا (شبكه ارتباطی زیرساخت اختصاصی جمعیت هلال احمر) هم راه اندازی شد.
همچنین جمعیت هلال احمر در این جلسه از مدیران وزارت ارتباطات و شركت مخابرات و اپراتورهای تلفن همراه برای همكاری در پروژه های ارتباطی این جمعیت با عرضه لوح قدردانی نمود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در این جلسه با دریافت كارت داوطلبی جمعیت هلال احمر به صورت رسمی به عضویت داوطلبی این سازمان درآمد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب