یك بازی ساز رایانه ای:
حمایت شتاب دهنده ها از استارتاپ ها موثر است
سرگرمی كامپیوتری: تهران- كسب و كارهای نوپا در ابتدای مسیر با مشكلات فراوانی روبرو هستند اما شتاب دهنده ها با حمایت های خود می توانند زمینه موفقیت آنها را فراهم آورند، یك بازی ساز كامپیوتری پشتیبانی فكری و مالی یك شتاب دهنده را در موفقیت تیمش دخیل می داند.
سومین جشنواره بین المللی بازی های موبایلی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقاIMGA MENA بتازگی با حضور بازی سازهای مختلف دنیا در كشور عمان برگزار گردید و شركت كنندگان ایرانی همچون تیم همراه 'حسین پناهلو' توانستند جوایز زیادی را در این جشنواره كسب كنند. در دومین دوره از این مسابقات هم بازی های ایرانی زیادی كاندید دریافت جوایز شدند و در مراحل مختلف باز خوش درخشیدند.
پناهلو 30 ساله است و در دانشگاه تهران علوم پایه كامپیوتر خوانده است. او به نمایندگی از تیم چهارنفره شان درباب بازی كه ساخته اند، روز شنبه به خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: تیم چهارنفره ما حدود یك سال ونیم قبل تشكیل شد. هدف مان هم ساخت بازی های مینیمال مخصوص موبایل بود. ما با همین پس زمینه كارمان را شروع كردیم. البته به بازی سازی علاقه داشتیم و زمانی كه متوجه شدیم از این طریق می توانیم ارزآوری هم داشته باشیم، برای این كار علاقمندتر شدیم.
**خلاقانه ترین گیم
او توضیحاتی هم درباب بازی هایی كه در این مدت ساخته اند می دهد: ما در این مدت دو بازی ساختیم به اسم های هارمونی و او (O). هم اكنون بازی هارمونی با تغییرات خوبی كه روی آن اعمال كردیم در گوگل پلی و اپ استور قابل دسترسی است. بازی O ایده بسیار ساده ای دارد اما در عین حال میزان سرعت عمل در واكنش بازیكن را به چالش می كشد و همین مسئله سبب شده از نظر منتقدان به شدت خلاقانه باشد. این بازی در جشنواره TGC تهران هم توانست جایزه خلاقانه ترین گیم موبایل سال را كسب كند.
«برای برنده شدن در این بازی نباید اجازه بدهید خط ها با یكدیگر برخورد كنند. شاید در نگاه اول خیلی ساده به نظر برسد، اما در مراحل بالاتر این چالش به شكل جدی شما را درگیر خواهدنمود. شاید بنا بر این است كه این بازی جزو بازی های اعتیاد آور به حساب می آید».
زمانی كه تیم بازی ساز متوجه شدند جشنواره معتبری برای بازی های موبایلی به راه افتاده است، هر دو اثر خودرا برای این جشنواره ارسال كردند و جالب این كه هر دو اثر جوایز خوبی كسب كردند: «ما سه جایزه از این جشنواره كسب كردیم. یك جایزه برای طراحی صدای بازی هارمونی و دو جایزه خلاقانه ترین گیم و سریع ترین گیم پلی برای بازی O.»
پناهلو درباب سبك بازی هارمونی توضیح می دهد: «در هر پازل، تعدادی بلوك و آینه وجود دارد. كافی است تصویر هر بلوك را در آینه ها پیدا كنید تا پازل حل شود. در هارمونی، ذهن و احساس درهم تنیده میگردد و در واقع بازیكن است كه موسیقی بازی را می نوازد. درانتها هر بازی باز یك سورپرایز برای شما وجود دارد.»
به گفته تیم سازندگان «هارمونی»، این بازی نمونه تولید شده در دنیا ندارد و به همین واسطه یك تجربه منحصر به فرد بشمار می رود.
**یاری شتابدهنده ها
این تیم با سایر تیم های ایرانی برنده در سومین جشنواره بین المللی بازی های موبایلی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا IMGA MENA یك تفاوت عمده دارد: ما یك تیم كوچك هستیم كه زیر مجموعه یك شتابدهنده كار می نماییم. شركت ثبتی نداریم و از ابتدا هم بودجه ای برای این كار نداشتیم. بنا بر این تصمیم گرفتیم با یك شركت شتابدهنده بازی كار نماییم. هم اكنون ما با آنها قرارداد داریم و در مقابل درصدی از بازی، آنها از ما حمایت می كنند.
پناهلو درباب این كه شتابدهنده مورد نظر چه كمكی به آنها كرده است، اشاره می كند: حضور ما در مجموعه ای كه تیم های با استعداد دیگری باز در آن مشغول هستند، موجب میگردد اگر مشكلی داشته باشیم بتوانیم آنرا ساده تر حل نماییم. این همراهی موجب پیشرفت تمامی تیم های مستقر در این مركز شده است.
به گفته پناهلو، علاوه بر همفكری هایی كه روی كار آنها تاثیر بسزایی دارد، به واسطه حمایت شتاب دهنده، تیم از نظر مالی هم نیاز نیست كه درگیر اجاره دفتر و خیلی مسائل دیگر شود و این از نظر مالی به صرفه است.
**نوسانات ارز
پناهلو می گوید تیم های بازی سازی كامپیوتری و موبایلی درگیر چالش های زیادی هستند كه یكی از آنها بالا رفتن قیمت ارز است. «ما برای كارمان از موتور بازی سازی یونی تی استفاده می نماییم كه سالانه باید مبلغ 300دلار جهت استفاده از آن پرداخت نماییم. این مبلغ هم اكنون برای ما بسیار زیاد است و موجب میگردد سرعت كار ما خیلی كند شود. برای ما و افراد دیگری كه می خواهند در این زمینه فعالیت كنند این اتفاق خیلی شرایط كار را سخت می كند.»
علمی*م.ش* 2017
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب