روزشماری برای جریمه اپراتورهای مختل كننده كلاب هاوس
به گزارش سرگرمی کامپیوتری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مستندات در رابطه با اختلال صورت گرفته توسط اپراتورها که سبب محدودیت دسترسی کاربران به نرم افزار کلاب هاوس شده را منتشر نموده و اگر اپراتورها نسبت به رفع این محدودیت یا اختلال اقدام نکنند، رگولاتوری موظف است تا زمان رفع تخلف، روزانه تا سقف ۵۰ میلیارد تومان، اپراتور متخلف را جریمه کند.
به گزارش سرگرمی کامپیوتری به نقل از ایسنا، کلاب هاوس یک اپلیکیشن چت صوتی است که این روزها در ایران طرفداران بسیاری پیدا کرده است و مانند هر اپلیکیشن خارجی دیگری، شایعاتی در خصوص مسدود شدن آن به گوش می رسد. اواسط فروردین ماه، محمدجعفر منتظری -دادستان کل کشور - درباره اینکه آیا فیلتر "کلاب هاوس" در دستور کار قرار دارد یا خیر؟ اظهار داشته بود: هنوز راجع به این مسئله تصمیم گیری نشده است.
بعد از آن و هنگام یکی از گفت وگوهایی که در کلاب هاوس در جریان بود، این اپلیکیشن مبتلا به اختلال شد و محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - در واکنش به قطع مکرر ارتباط اعضای نشست و مطرح شدن گمانه فیلتر شدن کلاب هاوس، اظهار داشت: کلاب هاوس فیلتر نیست و مشکلاتی که برای کاربران بوجود آمده امکان دارد ناشی از مسائل فنی باشد. «فیلتر کردن»، قواعد خاص خودش را دارد و نباید با مطرح کردن «فیلتر شدن کلاب هاوس»، مبادرت به تشویش اذهان عمومی کرد.
با این حال، اختلالات ادامه داشت تا زمانی که یکشنبه ۲۲ فروردین، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، زیرمجموعه وزارت ارتباطات با ارسال هشداری به سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و مخابرات ایران، ۲۴ ساعت فرصت داد تا اختلال مشهود در شبکه اجتماعی کلاب هاوس را برطرف کنند.
نحوه جریمه ایجاد محدودیت در دسترسی شهروندان به خدمات فضای مجازی
در نهایت هیات وزیران در جلسه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ به پیشنهاد مشترک وزارت خانه های ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی و اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه کشور و به منظور حفظ حق دسترسی شهروندان و کاربران به خدمات فضای مجازی، نسبت به تعیین میزان و نحوه جریمه ایجاد محدودیت در دسترسی شهروندان و کاربران به خدمات فضای مجازی خارج از روال های تعیین شده قانونی توسط کارورها (اپراتورها) تصمیم گیری کرد.
به باعث این تصمیم، در صورت ایجاد محدودیت، اختلال یا انسداد در نرم افزارها، تارنماها (وبگاه ها)، برنامه های کاربردی و سایر خدمات مبتنی بر فضای مجازی از جانب کارورها (خارج از روال های تعیین شده قانونی)، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی) موظف است با جمع آوری مستندات فنی، ظرف (۲۴) ساعت محدودیت، اختلال یا انسداد را به کارورها اعلام و همزمان مراتب محدودیت، اختلال یا انسداد را در پایگاه اطلاع رسانی خود منتشر کند.
همینطور در صورتیکه کارورها ظرف مدت ۲۴ ساعت از زمان اعلام سازمان نسبت به رفع محدودیت، اختلال یا انسداد اقدام نکنند، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موظف است تا زمان رفع تخلف روزانه تا سقف ۵۰ میلیارد تومان، کارور متخلف را جریمه کند و کارور موظف است با بیان سازمان مبالغ را به حساب خزانه داری کل کشور واریز نماید.
اگر بعد از یک هفته از اعلام سازمان مذکور، کارور نسبت به رفع محدودیت، اختلال یا انسداد اقدام نکرد، این سازمان مجاز است علاوه بر جریمه تعیین شده، نسبت به تعلیق یا کاهش مدت اعتبار پروانه کارور حداکثر به مدت دو سال اقدام نماید و در صورت مرتفع نشدن اختلال بعد از دو هفته از نامه سازمان، برابر قانون مجازات اسلامی نسبت به اقامه دعوی در مراجع قضایی از جانب سازمان مورد اشاره اقدام خواهد شد.
در این راستا، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مستندات در رابطه با اختلال عمدی صورت گرفته توسط شرکت مخابرات ایران، شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) و شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل که سبب محدودیت دسترسی کاربران به نرم افزار کلاب هاوس شده بود را در یک گزارش فنی منتشر نمود.
تغییر در DNS (خدمات دهندگان نام دامنه)
بر اساس گزارش فنی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، DNSهای (خدمات دهندگان نام دامنه) همراه اول در پاسخ به دامنه clubhouseapi.com، آدرس صفحه پیوندها را به کاربر بازمی گردانند که این مورد باعث مسدودسازی کلاب هاوس در این اپراتور شده است.
تغییر دیگر در روش مسدودسازی است که به جای بازگرداندن آدرس پیوندها، مبادرت به عدم پاسخ به سایت مذکور کرده است، به نحوی که پاسخی برای درخواست این دامنه ها از جانب DNS سرورهای این اپراتور داده نمی گردد، اما با DNSهای دیگر پاسخ داده می شود و این مورد نشان داده است که این دامنه به روی DNSهای اپراتور همراه اول مسدود شده است.
تغییر در نحوه مسیریابی و حذف بسته ها
در اپراتور ایرانسل مسدودسازی به صورت IP در بعضی مناطق انجام شده است، به این صورت که ابتدا IPهای دامنه www.clubhouseapi.com استخراج شده و سپس روی روتر آن اپراتور مسدود شده است. اپراتور ایرانسل مبادرت به مسدودسازی در بعضی مناطق خود کرده و در بعضی مناطق دیگر انسداد را حذف می کند و این انسداد بگونه ای به نظر می آید که کاربر احساس می کند برنامه کلاب هاوس مبتلا به اختلال است. برای مثال ایرانسل برنامه کلاب هاوس را در مرکز کشور می بندد و در مناطق غربی سیاستی برای آن اعمال نمی کند، بعد از مدتی این سیاست تغییر می کند و کلاب هاوس در غرب کشور مسدود و در مناطق مرکزی باز می شود.
روش دیگر اختلال در این اپراتور، حذف بسته هاست. پس از برقراری ارتباط بین کاربر و سامانه مرکزی نرم افزار، تجهیزات شبکه اپراتور با درصد بالایی بسته های ارتباطی را حذف می کند و این کار سبب اختلال شدید می شود و پیام رسان مکررا جهت برقراری مجدد ارتباط، اقدام می کند و کاربر بعد از طی زمان انتظار طولانی به این نتیجه می رسد که ارتباط ممکن نیست.
در شرکت مخابرات ایران هم مسدودسازی به صورت آدرس IP انجام شده است، به این صورت که ابتدای IPهای دامنه www.clubhouseapi.com استخراج شده و سپس بر روی روتر اپراتور مسدود شده است. این انسداد بگونه ای به نظر می آید که کاربر احساس کند برنامه کلاب هاوس مبتلا به اختلال است.
منبع: سرگرمی كامپیوتری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب