مدیر اندیشكده سیاست پژوهان علم، فناوری و نوآوری عنوان كرد

همپوشانی و تداخل در وظایف ارکان اجرایی سازی سند ملی هوش مصنوعی

همپوشانی و تداخل در وظایف ارکان اجرایی سازی سند ملی هوش مصنوعی

به گزارش سرگرمی کامپیوتری، مدیر اندیشکده سیاست پژوهان علم، فناوری و نوآوری ضمن اشاره به نقاط ضعف و قوت سند ملی هوش مصنوعی اظهار داشت: در مورد برخی از شاخصها مانند ثبت اختراعات و یا حجم قراردادهای پژوهشی تقاضا محور نه وضع موجود و نه وضعیت مطلوب مشخص شده و یا در مورد هدف کلان دوم که به توسعه و تأمین زیر ساخت اشاره دارد به یک شاخص میزان توان محاسباتی زیر ساخت پردازشی اکتفا شده است.


به گزارش سرگرمی کامپیوتری به نقل از ایسنا، دکتر مصطفی صفدری رنجبر در دومین گفتگوی سیاستی با مبحث بررسی سند ملی هوش مصنوعی ایران ضمن اشاره به تصویب سند ملی هوش مصنوعی در تیرماه سالجاری از جانب شورایعالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: این سند مقرر است به مدت ۱۰ سال بعنوان یکی از اسناد بالا دستی و بعنوان مبنای حرکت بازیگران زیست بوم فناوری و نوآوری هوش مصنوعی کشور شامل سازمان ملی هوش مصنوعی، وزارت خانه های ارتباطات و علوم، معاونت علمی، صندوق نوآوری و شکوفایی و سایر وزارت خانه های بخشی و دستگاههای اجرایی و صنایع بزرگ و کوچک قرار گیرد.
وی ادامه داد: در تدوین سند ملی هوش مصنوعی مفهوم زیست بوم هوش مصنوعی مورد تاکید قرار گرفته که از نقاط قوت این سند به حساب می آید. بر طبق این سند، زیست بوم هوش مصنوعی به مجموعه مولفه های سخت افزاری و نرم افزاری شامل شبکه ای از سازمان ها، افراد و نهادهایی اطلاق می شود که در توسعه، استقرار و استفاده از سیستم های هوش مصنوعی دخیل هستند. این زیست بوم یک سیستم پیچیده و پویا شامل بسیاری از ذی نفعان همچون مردم، کارگزاران نظام حکمرانی، محققان، توسعه دهندگان سیاستگذاران، سرمایه گذاران و کاربران نهایی است.
صفدری ضمن اشاره به چشم اندازهای این سند، قرار گیری ایران در جمع ۱۰ کشور پیشرو در حوزه هوش مصنوعی را یکی از چشم اندازهای این سند ذکر کرد و افزود: این شاخص دارای ۳ رکن دولت، فناوری و داده و زیر ساخت است و ایران در سال ۲۰۲۲ رتبه ۵۷ را در سطح جهان و رتبه ۱۲ را در سطح منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا کسب کرده است و حال این سوال مطرح می شود که این ۱۰ کشور هم اکنون کدام کشورها هستند؟ چه خصوصیت ها و شاخص هایی دارند و الان جایگاه ایران در مقایسه با این ۱۰ کشور چگونه است؟
مدیر اندیشکده سیاست پژوهان علم، فناوری و نوآوری با اشاره به اینکه اهداف تعیین شده در این سند بیشتر شبیه کارکردهای یک نظام نوآوری یا زیست بوم نوآوری هستند تا اهداف کلان، تصریح کرد: در قسمت شاخصهای ارزیابی کلان، برخی شاخصها گویای اهداف کلان نیستند برای نمونه در هدف کلان چهار که به نوآوری مبتنی بر هوش مصنوعی در قسمت های کشاورزی، صنعت و خدمات پرداخته است، شاخصهای ارزیابی به تعداد ثبت اختراعات داخلی و خارجی و تعداد محصولات و خدمات دانش بنیان هوش مصنوعی خلاصه شده است.
وی افزود: در مورد برخی از شاخصها مانند ثبت اختراعات و یا حجم قراردادهای پژوهشی تقاضا محور نه وضع موجود مشخص است و نه وضعیت مطلوب مشخص شده است و یا در مورد هدف کلان دوم که به توسعه و تأمین زیر ساخت اشاره دارد به یک شاخص میزان توان محاسباتی زیر ساخت پردازشی اکتفا شده است.
صفدری رنجبر، به بخش سیاست های راهبردی سند ملی هوش مصنوعی اشاره نمود و اظهار داشت: در این بخش مجموعه ای از عبارات و عناوین به چشم می خورد که معلوم نیست با چه مبنا و منطقی و از کجا احصا شده اند و ارتباط آنها با چشم انداز سند و اهداف کلان سند چیست؟
وی افزود: در قسمت راهبردها و اقدامات ملی ذیل محورهای هفت گانه زیر ساخت های حکمرانی، آموزش و پژوهش، زیر ساخت داده و پردازش، توسعه محصولات فناورانه و تجاری سازی، توسعه بازار در زیست بوم هوش مصنوعی، تعاملات بین المللی و ترویج و فرهنگ سازی به عرضه مجموعه ای از اقدامات پرداخته شده است و این سوال مطرح می شود که ارتباط میان این راهبردها و اقدامات ملی با دیگر اجزا سند مانند اهداف کلان سند، شاخصهای ارزیابی کلان و سیاست های راهبردی چیست؟
صفدری، اولویت های ملی به کار گیری هوش مصنوعی را از نقاط قوت این سند نام می برد و خاطرنشان کرد: در اینباره سوال اساسی اینست که این اولویت ها در تعامل با کدام ذی نفعان و با چه منطق و سازوکاری تعیین شده اند؟ این اولویت ها در مجموع ۳۸ طرح کلان را در بر می گیرد که معلوم نیست متولی انجام آنها کیست؟
مدیر اندیشکده سیاست پژوهان علم، فناوری و نوآوری در انتها با تکیه بر این که در این سند نوعی همپوشانی و تداخل در وظایف ارکان اجرایی سازی سند به چشم می خورد، افزود: مسئولیت نهادهایی چون شورایعالی انقلاب فرهنگی، ستاد علم، فناوری و نوآوری شورایعالی انقلاب فرهنگی، شورای ملی راهبردی هوش مصنوعی و سازمان ملی هوش مصنوعی در این سند به شرح زیر بیان شده است:
- شورایعالی انقلاب فرهنگی مسولیت سیاستگذاری، هماهنگی و نظارت کلان بر اجرای سند
- ستاد علم، فناوری و نوآوری شورایعالی انقلاب فرهنگی، مسئولیت رصد اجرای سند و پیشنهاد بازبینی های لازم در سند و عرضه گزارش به شورایعالی انقلاب فرهنگی
- شورای ملی راهبردی هوش مصنوعی، مسولیت برنامه ریزی، راهبری، هماهنگی و نظارت بر حسن اجرای سند شامل تصویب نقشه راه اجرایی سازی سند، تصویب آئین نامه ها و دستورالعمل های لازم و تصویب رهنگاشت کاربست هوش مصنوعی در دستگاههای اجرایی
- سازمان ملی هوش مصنوعی مسئولیت ساماندهی و توسعه زیست بوم هوش مصنوعی کشور و انجام امور دبیرخانه شورای ملی راهبری هوش مصنوعی


1403/07/25
09:49:44
0.0 / 5
43
تگهای خبر: آموزش , بازی , خدمات , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
مجله سرگرمی

pcfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سرگرمی كامپیوتری محفوظ است

سرگرمی كامپیوتری

فناوری اطلاعات و بازیهای کامپیوتری