قابلیت های هوش مصنوعی کشور در بخش کشاورزی

قابلیت های هوش مصنوعی کشور در بخش کشاورزی

به گزارش سرگرمی کامپیوتری، رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، ماهواره و پهپاد را از قابلیت های فناوری کشور در عرصه هوش مصنوعی دانست و اظهار داشت: تشخیص آفات و بیماریهای کشاورزی یکی از چالش های این حوزه است و نمونه آن آفت جاروی جادوگر در نیکشهر استان سیستان و بلوچستان است که ۶ ماه پس از شیوع قابل شناسایی است.


به گزارش سرگرمی کامپیوتری به نقل از ایسنا، دکتر سیدمجتبی خیام نکویی امروز در رویداد هوش مصنوعی در کشاورزی که در محل پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی برگزار شد، اظهار داشت: ۱۱ ماه گذشته در زمان تودیع رئیس جدید این پژوهشگاه درخواست کردم که دو اتفاق باید اجرایی شود؛ یکی آن که عنوان این پژوهشگاه از پژوهشگاه بیوتکنولوژی به پژوهشگاه تکنولوژی های جدید تغییر کند که این امر با تصویب هیأت امنای سازمان محقق شد.
وی اتفاق دیگر را ایجاد پژوهشکده هوش مصنوعی در کشاورزی دانست و اظهار نمود: مقدمات راه اندازی این پژوهشکده و کلان داده فراهم گشته است.
خیام نکویی ضمن اشاره به کاربردهای هوش مصنوعی در کشاورزی، افزود: حضور شرکت ها و سازمان ها و مؤسسات در این رویداد مبین آن است که این حوزه مختص به یک حوزه نیست و در همه مؤسسات و سازمان ها کاربرد دارد و ما در این عرصه احتیاج به تحول داریم.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با طرح این سؤال که چقدر نیازمند کاربرد هوش مصنوعی در کشاورزی هستیم، تصریح کرد: امروزه همه ما با محدودیت های بخش کشاورزی آشنا هستیم و هر چه جلوتر می رویم، این محدودیت ها بیشتر می شود.
وی افزایش دو درجه سانتیگراد دمای هوا در جهان و ایران را یکی از محدودیت های این حوزه عنوان نمود و خاطرنشان کرد: تبعات تغییر اقلیم در تولیدات بخش کشاورزی مشهود است و با عنایت به روند افزایشی دما در جهان و ایران شاهد محدودیت های بیشتر در آینده خواهیم بود.
خیام نکویی افزود: افزایش جمعیت کشور رو به فزونی است، بگونه ای که تا سال ۱۴۳۰ ایران جمعیتی بالغ بر ۱۳۰ میلیون نفر خواهد شد و نیاز است تا ۱۸۰ میلیون تن مواد غذایی تولید شود و نیاز است تا به ۸۰ درصد خودکفایی برسیم که این امر جز با تکنولوژی های جدید امکانپذیر نیست.
وی با تکیه بر این که برای خیلی از کشورها امنیت غذایی محور تصمیم گیری است، اظهار نمود: باوجود آن که در دو تا سه سال گذشته کشاورزی در حوزه امنیت غذایی نیاز خویش را تأمین کرده است، اما این حوزه از نقاط صدمه پذیر است و در این خصوص باید به سمت تولید راهبردی حرکت نماییم.
خیام نکویی افزود: در برنامه هفتم توسعه بر خودکفایی ۹۰ درصدی محصولات راهبردی تاکید شده و برای تحقق آن آیا جز اینست که بتوانیم افزایش بهره وری داشته باشیم؟ آیا جز اینست که ضایعات کشاورزی را کاهش داد؟ آیا جز اینست که میزان بهره وری در آب را افزایش داد و ارقام متحمل به خشکی و شوری و آفات را توسعه داد؟ اگر مسیر این است، باید از تمام تکنولوژی های جدید در این راستا بهره برد.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ضمن اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه تقویت لایه های هوش مصنوعی در کشور، به بیان ظرفیتهای موجود هوش مصنوعی در کشور پرداخت و تصریح کرد: یکی از این ظرفیت ها نخبگان و نیروی انسانی متخصص در این حوزه می باشد. در نشستی با دانشجویان ایرانی در مالزی متوجه شدم که ۷۰ درصد از آنها در حوزه های در رابطه با این حوزه مشغول به تحصیل هستند.
وی قابلیت دیگر کشور در این عرصه را تولید پهپاد ذکر کرد و اظهار داشت: امروزه در کشور به ساخت پهپادها با تمام پیچیدگی آنها دست یافته ایم و نمونه های آنرا می توانیم در حوزه های نظامی ببینیم و میتوان این توانایی را در حوزه های صلح آمیز از مرحله داشت تا تأمین زنجیره ارزش وارد کرد تا اتفاقات بزرگی را رقم بزند.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی فناوری ماهواره را از دیگر توانمندی های کشور در حوزه هوش مصنوعی ذکر کرد و اظهار داشت: رئیس سازمان فضایی با حضور در این سازمان از ما خواست که نیازهای بخش کشاورزی را عرضه دهیم تا بر مبنای آن کاربردهای دیگر ماهواره طراحی شود.
وی دانش بنیان کردن بخش کشاورزی و هدایت دانش و تکنولوژی های جدید به حوزه کشاورزی را دو مأموریت مهم این سازمان برشمرد و اضافه کرد: مهم ترین چالش ما در حوزه کشاورزی مبحث آب است. هم اکنون ۹۶ میلیون متر مکعب آب در قسمت کشاورزی مصرف می شود و این میزان هم اکنون به ۷۹ متر مکعب رسیده است و اگر بتوانیم فناوری ها را در این عرصه وارد نماییم، می توانیم ۲۰ درصد مصرف آب را کاهش دهیم.
وی با اشاره به اینکه این سازمان متولی تدوین الگوی کشت شده است، اظهار نمود: یکی از چالش های این حوزه نبود آمار و داده است و این سؤال مطرح می شود که چقدر احتیاج به محصولات مختلف داریم و در این حوزه فناوری های ماهواره، هوش مصنوعی و پهپاد می توانند به ما کمک کنند.
خیام نکویی تشخیص آفات و بیماری ها را از دیگر چالش های حوزه کشاورزی نام برد و اضافه کرد: بعنوان نمونه بیماری جاروی جادوگر از سال ۸۶ به نیکشهر استان سیستان و بلوچستان وارد شد و یکی از چالش های آن اینست که پس از ۶ ماه از بروز آن، قابل تشخیص می باشد و با استفاده از هوش مصنوعی میتوان آنرا شناسایی کرد.
وی افزود: ما با استفاده از فناوری توانستیم ۱۰ هکتار برنج بدون سم کشت نماییم که از این میزان سال جاری برنج بدون سم در سطح ۵ هکتار وارد بازار شده است و با کاربرد فناوری های هوش مصنوعی میتوان ۳۰ درصد را افزایش داد.



1403/07/13
11:59:35
0.0 / 5
125
تگهای خبر: آموزش , تكنولوژی , شركت , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
مجله سرگرمی

pcfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سرگرمی كامپیوتری محفوظ است

سرگرمی كامپیوتری

فناوری اطلاعات و بازیهای کامپیوتری